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Vendredi 27 mars 2009 5 27 /03 /Mars /2009 23:13

Abstract : The Heritage foundation has published , under the supervision of Dr.Ariel Cohen , a new report of recomandations to the Obama administration on how to engage Russia in Eurasia .
This is a dubtious melting of traditionnal bellicose Neo-Con policy and of the so-called " smart power " .
The main threat seems to be the Russo-Chinese alliance in the frame of the SOC .
But as this report concludes , promoving democracy in the world and especially in Russia  is only a " byproduct " for Us think-tanks of the main task : reinforcing Us global hegemony .Even on the arctic issue , the Western allies are seen as tools of Us interests .


L'Heritage Foundation vient de publier un nouveau rapport de recommandations destinée  à la présidence Obmama concernant la Russie et l'espace Eurasiatique . Celui ci ,un rapport collectif , est dirigé par le Dr Ariel Cohen célèbre sur ce blogue .
J'oserais écrire : Rien de nouveau sous le soleil . Ce rapport est un curieux mélange de recommandations neo-cons : Développer l'espionnage concernant la Russie [ bien sûr camouflé sous le vocable de recrutement de spécialistes universitaires de la Russie ] ( 1 ) ] , de la propagande  ( 2 ) ,  renforcer le réarmement de la Géorgie ( 3 ) , et la militrisation de l'Asie  ( 4 ) , exclure la Russie du G-8  ( 5 ) mélangé à une politique de la  " carrotte et du bâton " pompeusement appelée " smart power " qui se base sur la  " linkage diplomacy " , c'est à dire  l'octroi  d'avantages économiques à des concessions politiques.
Un dispositif concernant particulièrement la politique au proche et au Moyen-Orient qui se manifeste par une succession de " if - then " mais toujours accompagné du verbe " must " lorsqu'il s'agit de la Russie et la contre-partie accordée est présentée comme une " récompense " -" rewarded " - (6).
La préoccupation sur le rôle de la Russie au proche-orient est liée certinement à la possibilité de déploiements qu'elle trouve desormais dans la région ( carte p° 28 )
Les deux grandes préoccupations affichées par ce rapport sont les liens énergétiques que la Russie tisse avec l'Europe , principalement dans le domaine gazier et qui " mettent en danger le lien transatlantique " ( lire l'asservissement de l'Europe aux intérêts Etasuniens ) ( 7 ) et la présence de plus en plus croissante de la Russie en Asie et sa coopération avec la Chine . Deux études y sont spécialement consacrées .
Trois si le chapitre 9 écrit par Ariel Cohen sur le dossier de l'énergie concerne principalement l'Europe et sa supposée dépendance vis  " à vis de la Russie sur le plan énergétique .
Il n'y a rien à développer de particulier sur ce sujet car les remèdes " proposés ,  construction du gazoduc Nabucco et de terminaux de GNL , augmentation de la présence Etasunienne en Asie-centrale ( 8 ) et en particulier en Azerbaïdjan ou Mr Dick Cheney a si piteusement échoué en Septembre de convaincre M. Aliev re reprendre ses flux d'exporattions via le BTC ( Bakou - Tblissi - Ceyhan )  sont constamment reprises par la presse Anglo-Saxonne , The Economist est cité comme référence , ou l'European Council on Foreign Relations qui sont des " faux nez " des " think-tanks " comme l'Heritage Foundation .A cette aune , l'Europe devrait même ouvrir des centrales à charbon ! (9)

L'une des principales craintes exprimées est la possibiité d'une alliance stratégique entre la Russie et la Chine qui se ferait sur le dos des Etats-Unis dans le cadre de l'OCS (10 ) . La nature des manoeuvres militaires conjointes entre la Chine et la Russie ne laissent pas de doutes aux auteurs sur la qualité de l'adveraire potentiel (11)

p°34- " The neglect and overturning of that principle remains a distinct possibility, and preventing the realization of such an alliance should be a fundamental U.S. strategic goal of the Obama Administration."


Je vous conseille ici de lire le dernier arcticle de Pepe Escobar " Liquid war : Welcome to Pipelineistan "qui analyse parfaitement les enjeux d'une telle alliance .

Pour éviter une telle alliance ,plusieurs stratégies sont proposées :


1- Détacher la Russie de ses partenaires asiatiques ( Le Japon est cité certainement en tant que client du terminal méthanier de Sakhaline  ) et créer une alliance asiatique anti-Russe en  montrant ces pays menacés par un catel du gaz mené par la Russie et l'Iran  (12)
2- Rapprocher la Russie du Japon en favorisant la resolution du conflit des Kouriles ( 13 )
3- Utiliser la Russie comme un levier contre la Chine dans le cadre d'une globalisation des accords de limitation des armes nucléaires ( 14 )


Le dossier energétique Russo-Chinois sera particulièrement intéressant à suivre puisque selon ce rapport la résolution des quelques tensions qui y apparaissent de temps en temps pourraît donner un caractère vraiment stratégique à l'alliance Russo-Chinoise (15) - La Chine vient d'accorder un crédit de 25 milliards de dollars à deux sociétés pétrolières Russes en échange dun accord de livraison sur 20 ans .

Sur le plan militaire , l'intervention Russe en Géorgie en Aout 2008 semble laisser un gout amer aux experts
de l'HerItage Foundation , en particulier sur la mauvaise surprise qu'à constitué la capacité Russe à surprendre stratégiquement (  l'OTAN et les Etats-Unis ) ) en menant une offensive en "tenaille" en Abkhazie ainsi qu'en maitrisant les opérations combinées et la cyberguerre  (16).
Les amateurs d'histoire militaire devraient pourtant savoir qu'il s'agit là d'un grand "classique" de l'art militaire SovIétique .
Une autre opération semble être restée en travers de la gorge des experts de l'Heritage : Le raid d'une unité de RUSBAT mené sur Pristina au lendemain de l'accord d'armistice conclu entre l'OTAN et la Serbie par celui qui est desormais président de la République Ingouche . La télévision Russe ( Pervyi Kanal - Vesti Nedeli ) a consacré dimanche dernier un reportage spécial sur ce fait d'armes .(17)

On signalera aussi sur le plan économique que les entreprises Russes sont les principales productrices d'aciers spéciaux aux Etats-Unis , un secteur qui aurrait pu disparaître sans les capitaux et l'expertise technique Russe (18)

Mais que l'on ne s'y trompe pas ! " Défendre l'Europe " contre le monopole gazier Russe ou " promouvoir la démocratie en  Russie " ce ne sont que des " produits dérivés  " de l'objectif final qui est la défense de la
" primauté " Etasunienne dans le monde .
C'est écrit noir sur blanc à la page 58 :( à la fin du rapport , donc cette conclusion concerne le rapport et non pas le chapître )
"
These steps should be pursued for their intrinsic value to U.S. interests rather than as a way to influence Russia’s long-tem development. However, as an important byproduct, they will likely promote democracy in Russia."

Cela concerne aussi le " dossier arctique " puisque les états membres - hors Russie - du Conseil Arctique ( et de l'OTAN ) doivent servir à défendre les interêts des Etats-Unis dans la région
p°53 - "
The U.S. will need to reachout to Canada, Norway, Denmark, and—wherever possible—Russia. Diplomacy and cooperation with Canada and European allies will serve U.S. interests in the region."

L'arctique bien sûr occupe une place de plus en plus grande dans ce type de rapports - C'est le " bon docteur " Ariel Cohen qui au sein de l'Heritage en est le spécialiste maison .
Elle y est vue sous sous un aspect stratégique comme le lieux d'exercices pour l'aviation straègique Russe (p°14) et d'une volonté de la Russie de " harasser " les Etats- Unis mais aussi sous son aspect économique : La grande réserve de pétrole et de gaz de la Russie - P°48 [ Russia has the natural leverage, geologically and geographically. Russia boasts the largest proven natural gas reserves (1,688 trillion cubic feet) and the seventh-largest proven oil reserves (60.0 billion to 74.4 billion barrels) in the world, and large areas of eastern Siberia and the Arctic are still unexplored.]

L'importance accordée à l'arctique se traduit par la présence d'une carte montrant les rivalités territoriales entre la Russie et les Etats-Unis dans la règion [ U.S. and Russian Interests in the Arctic- Carte p°52 ].


Les recommandations sont des plus classiques et ont déja été abordées sur ce blogue:
1- Suivre les directives de la " Doctrine Arctique " promulguée par le Président Bush avant son départ.
2- Renforcer la capacité opérationelle de la Garde-Côtière Etasunienne et la doter de nouveaux matèriels dont,bien sûr, des brise-glaces (19).


Enfin ,et on l'a vu plus haut , lancer contre la Russie les états riverains de l'arctique . Une vieille marrotte d'Ariel Cohen puisque celui-ci recommande cette politique dés sa première publication sur le sujet , en Aout 2007 .


In fine , ce rapport est un curieux mélange de politique belliciste et de recommandations plus libérales comme la suppression de l'amendement Jackson–Vanik p°58 ou l'appel à une coopération économique renforcée  p°45 - Peut être est ce du au fait  qu'il est écrit à " plusieurs mains " et qu'il traduit une lutte d'influence entre les " colombes " et les " faucons " au sein de ce temple du néo-conservatisme Etasunien qu'est l'Heritage Foundation . Peut être est ce le désarroi de la nouvelle administration et de ses conseillers face à la résurrgence de la Russie et l'émergence d'une alliance entre la Russie et la Chine ?



Consulter de tels rapports est une tâche ardue mais riche d'enseignements . Bien sûr il ne s'agit pas de la politique officielle du gouvernement Etasunien mais des recommandations de ce qui ce fait de plus néo-conservateur au sein de l'appareil politique d'outre-atlantique . Toutefois l'observation de l'actualité montre que ces recommandations sont souvent appliquées , souvent dans leurs recommandations les plus bellicistes .
Il est en tout cas utile de montrer que les " conseils " reçus , sur notre polittique énergetique par exemple , par nos " amis  de 60 ans " ne sont pas donnés du fait de l'atruisme des dirigeants Etasuniens mais servent avant tout à défendre les interêts des Etats-Unis .


Nota : Le numéro des pages est celui du document , pas cellui affiché par le lecteur de fichiers .pdf .

(1) p°9 - The Need for Strategic Intelligence and Knowledge - Chapître 1

p°13 : "The Office of the Director of National Intelligence (DNI) should direct a deep inquiry into the adequacy of the U.S.
. national intelligence effort on Russia, including the adequacy of the surrounding analytical environment in think tanks, intelligence contractors, and academia"

p°11 : "
This requires an effort bythe U.S. national intelligence collection, counterintelligence, and analytic establishment, which is not now taking place for lack of priority resources and expertise. Fortunately, this is an effort that can rely largely on open and readily accessible sources of information."

( 2 ) p°58 -"Expand and make more effective use of the instruments of soft power, such as cultural exchanges and international broadcasting, which promote pluralism and democratic development."

( 3 ) p°3 - "Fulfill U.S. commitments to support Georgia’s economy and gradually assist in rebuilding its militaryforces, using the January 2009 Strategic Partnership Charter between Georgia and U.S. and Partnershipfor Peace programs "

(4) p°5- Preserve American leadership and military predominance in Asia. Continued American leadership provides an umbrella that allows other powers to contribute to regional prosperity without permitting regional rivalries to spin out of control.

(5) p°58 -"  Call for strong sanctions if Russia continues to systematically use its business entities as a foreignpolicy tool
. One possible sanction would be expelling Russia from the G-8."

(6) p°41 - If Moscow demonstrates a major change in its foreign policy, especially in the Middle East, then that policy transformation should be rewarded by the United States. Specifically, Moscow must...........

(7 p°47- "It is the largest supplier of natural gas to the European Union and, as the January 2009 conflict involving the EU members and Ukraine demonstrated, is using this dependence as a foreign policy tool to drive wedges between European capitals and Kyiv and between Europe and the United States "

(8) - Adopt a nuanced approach to regimes that are not currently on good terms with the United States.The U.S. should emphasize common security interests, especially geopolitical balance, fighting Islamist terrorism, and cooperation in supplying NATO troops in Afghanistan. The U.S. should also pursue military-to-military and security cooperation and promote energy security.

(9) p° 53 - Demonstrate American leadership in energy diplomacy in the Caspian and Central Asian regions.

Specifically, the U.S. should support the construction of the Nabucco and Trans-Caspian Pipelines, which would bring gas from the Caspian basin to Europe via Azerbaijan and Georgia. The U.S. shouldoppose any excessive dependence of its allies on Russian energy exports and should encourage application of the European anti-trust legislation against Gazprom. Washington should encourage European capitals to develop and implement a joint policy in their energy dealings with Moscow.

Encourage European countries to construct more LNG terminals. Importing gas from Qatar, Algeria, and Nigeria would diversify their sources of natural gas. Moreover, Germany, Italy, and other countries should be encouraged to develop coal, nuclear power, and competitive renewables as sources of affordable electricity.


(10) p°34 -" For these reasons, many scholars and analysts have warned that perhaps the greatest possible strategic threat that the U.S. could face is a Russo–Chinese alliance that combines Russian military technology and energy with China’srising power. Some other observers fear that such an alliance has already been consummated or that Asia could develop into opposing bipolar blocs "

(11) - p°30 - The maneuvers were a classic, World War II–style combined operation that had little to do with its proclaimed anti-terrorist goals.

 

 

(12) Work with EU members, Japan, China, India, and other countries to develop a clear global policy to limit cartelization of the gas sector. This could be accomplished through the International Energy Agency, which China and India should be invited to join.21 The U.S. should also work with GECF members (e.g., Azerbaijan, Canada, the Netherlands, and Norway) that oppose Russian–Iranian domination to prevent cartelization of natural gas.)

p°34 - Explore opportunities to enhance energy cooperation with all of Asia’s major energy consumers

China, India, Japan, and the ROK—to create countervailing pressures to reduce energy prices and to disseminate best practices and new technologies for saving energy and for alternative energy sources. In effect, this should include measures to bring China and India into closer cooperation with, if not membership in, the International Energy Agency. In conjunction with arms control policies sketched above, this would also reduce China’s and other states’ need for Russian energy and pressure Russia to follow more transparent and marketized practices in Asia.

Essentially, this program would exploit the troubled energy ties between China and Russia, the Achilles’ heel of their relationship, to bring China closer to the U.S. Such a policy would also reduce the threat that China feels is posed by the U.S. Navy’s potential to close off its energy shipments through the Strait of Malacca. If Russia wants to sell energy in Asia as it professes to, then it will have to do so through moretransparent actions than has hitherto been the case. This would also force it to develop Siberia and theFar East (if it can) through more transparent methods.


(13) p°35-  Encourage a resolution of Russo–Japanese differences, particularly differences over the four Kurile Islands, so that Russia has options in Asia other than China and so that Japanese–Russian energy cooperation can go forward.

(14) - p°34 Globalize the strategic arms control process following ratification of a new treaty with Russia to bring China into the process. This would give the U.S. some measure of influence over China’s nuclear andmissile modernization.

(15) p°33 - While Russo –Chinese energy relations have been difficult, reconciling these issues would lay the groundwork for a full-fledged alliance, in reality if not in name. - Voir note 11 p°34 .

(16 ) p°13 -  First, it demonstrated the success of Russian military reforms in 2003–2006, which allowed theKremlin to rapidly airlift a division of paratroopers from the center of the country to its periphery within 24 hours.

• Second, it displayed the General Staff’s ability to organize command and control of a combined arms effort of land, sea, and air forces in mounting effective and rapid operations.

• Third, it again revealed Russia’s intention of using cyberwarfare to prepare for war, similar to what it did in Estonia, and to integrate it successfully with combat operations.

• Fourth, Russia is capable of achieving strategic surprise, as Georgia expected an attack in Abkhazia.

• Fifth, Russia remains by far the strongest military power in the Commonwealth of Independent States (CIS), and its willingness to use military force in defense of its interests cannot be doubted


(17) p°13 -  as previously shown by the two Chechen wars and the Pristina (Kosovo) operation of 1999 and confirmed by this war .
Commentant la présence des unités de RUSBAT à Pristina , M. Bernard Kouchner s'est écrié : " Maintenant on  a les Russes sur les rivages de l'Adriatique "

(18)- p°44- This influx of Russian investment and technological experience has helped to prop up U.S. steel factories that might otherwise have been forced to close .


(19) p°53 - Implement the U.S. Arctic policy formulated in the 2009 Presidential Directive on the Arctic bringing together the Departments of Defense, State, Interior, and Energy.

  Provide the U.S. Coast Guard with a sufficient operations and maintenance budget to support an increased, regular, and influential presence in the Arctic.

Accelerate the acquisition of U.S. icebreakers to support the timely mapping of the Arctic Outer Continental Shelf and the Arctic in general to advance U.S. national interests

The U.S. will need to reach out to Canada, Norway, Denmark, and—wherever possible—Russia. Diplomacy and cooperation with Canada and European allies will serve U.S. interests in the region.

Liens :  Russia and Eurasia , a realistic policy agenda for the Obama administration .
               Doctrine Arctique des Etats-Unis  
               Rivalités territoriales entre les Etats-Unis et la Russie dans l'arctique

               Le reportage de Vesti Nedili sur le raid de RUSBAT sur l'aéroport de Pristina

Article associé : Ariel Cohen : La haine en Heritage(.org )



 

Par DanielB - Publié dans : Le " Nouveau Grand Jeu "
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